Wat de oorzaak ook is, het is zelden verstandig om een arbeidsconflict te laten sudderen. Hoe eerder de onvrede uit de wereld is, hoe beter. Als werkgever en werknemer en collega’s onderling goed samenwerken, komt dat de sfeer binnen het bedrijf – en daarmee uiteindelijk de productiviteit – alleen maar ten goede.
Ga met elkaar in gesprek
Maar hoe valt een arbeidsconflict het beste aan te pakken? Wat kun je als werknemer bijvoorbeeld doen wanneer je het niet eens bent met de gang van zaken op het werk? Om te beginnen is het verstandig om in gesprek te gaan met de werkgever of de leidinggevende. Een goed gesprek kan soms al heel verhelderend werken en het probleem voor een groot deel oplossen.
Wellicht zijn er andere mogelijkheden voor een overplaatsing. Misschien weet de leidinggevende helemaal niet dat zijn of haar gedrag tot bepaalde irritaties en gevoelens op de werkvloer leidt en is hij of zij best bereid hiermee aan de slag te gaan.
En mogelijk krijg je meer inzicht in het perspectief en de situatie van de werkgever of leidinggevende, waardoor het makkelijker wordt om de situatie te accepteren. Kortom: een goed gesprek is een eerste stap. Om onduidelijkheid te voorkomen is het wel verstandig om een gespreksverslag te (laten) maken en eventuele afspraken duidelijk op papier te zetten.
Hetzelfde geldt voor de werkgever of de leidinggevende. Het bespreekbaar maken van het probleem is belangrijk om de kou uit de lucht te halen. Inzicht geven in het perspectief van de werkgever of het management en begrip tonen voor de situatie van de werknemer is vaak een belangrijk deel van de oplossing.
Mediation bij arbeidsconflict
Soms is een goed gesprek tussen de betrokken partijen niet voldoende om een arbeidsconflict op te lossen. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat het conflict zich juist verhardt. De werknemer meldt zich soms ziek en de werkgever dreigt met verdere stappen. Het is duidelijk geworden dat de partijen er onderling niet uitkomen en hulp van buitenaf is nodig.
Bij een dergelijk arbeidsconflict is mediation een zeer geschikte manier om samen alsnog tot een oplossing te komen. Bij arbeidsmediation gaan de werknemer en de werkgever (of leidinggevende) onder leiding van een mediator met elkaar in gesprek. Vaak bestaat de mediation uit meerdere gesprekken.
De mediator is onafhankelijk en neutraal en zal samen met de betrokkenen proberen om tot de kern van het conflict te komen. Aan de hand daarvan wordt gezamenlijk gezocht naar mogelijkheden om het probleem aan te pakken. Omdat zowel de werknemer als de werkgever meedenken, is er in veel gevallen een maatwerkoplossing mogelijk. In die oplossing wordt rekening gehouden met de belangen van beide partijen.
Een ander voordeel van mediation is dat het doorgaans snel gaat en daarmee ook goedkoper is dan een juridische procedure. Daarnaast is mediation goed voor de verstandhouding binnen het bedrijf. Mediation heeft een informeel karakter en biedt de mogelijkheid om het conflict goed uit te praten en er uiteindelijk een punt achter te zetten.
Wat als mediation bij arbeidsconflict niet werkt
Ondanks de inspanningen van de mediator zijn er situaties mogelijk waarin mediation uiteindelijk niet tot een oplossing van het arbeidsconflict leidt. De partijen kunnen zich niet vinden in de opties die door de ander zijn aangedragen en volharden in hun standpunt. Mediation vindt plaats op basis van vrijwilligheid en de betrokkenen kunnen op elk moment besluiten dat ze geen vertrouwen meer hebben in de procedure en/of het vinden van een oplossing.
In dat geval rest een juridische procedure. Zowel de werknemer als de werkgever zullen een advocaat in de arm nemen, die vervolgens gaat onderhandelen over een oplossing. In de praktijk is voortzetting van de arbeidsrelatie dan meestal een gepasseerd station. Ontslag is vaak de uitkomst. De advocaat van de werknemer zal proberen om de voorwaarden daarvan voor zijn of haar cliënt zo gunstig mogelijk te maken. Uiteindelijk kan het gebeuren dat een rechter een uitspraak moet doen over het arbeidsconflict.