Deze vorm van mediation richt zich op de totstandkoming van een oplossing bij arbeidsconflicten tussen werknemers en werkgevers. Onder begeleiding van een professioneel bemiddelaar, de mediator, wordt het gesprek tussen de twee partijen in het arbeidsconflict weer op gang gebracht.
Stroeve communicatie
Bij een arbeidsconflict tussen werkgever en werknemer kunnen de emoties soms zo hoog zijn opgelopen, dat het onmogelijk lijkt om het gesprek weer een nieuwe wending te geven. Een arbeidsmediator brengt de twee partijen dan weer tot elkaar, waarbij emoties de plek wordt gegeven die zij verdienen zonder dat het een goede communicatie in de weg staat.
Mediator is geen rechter
Een mediator is geen rechter en zal ook geen oordeel uitspreken over wie er gelijk heeft in het conflict. Waar de gang naar de rechtbank nog het beste valt te omschrijven als je gelijk willen halen, is het inschakelen van een mediator juist het laten blijken dat u een oplossing wil voor de ontstane patstelling.
Perspectief voor de toekomst
Het bemiddelende en oplossingsgerichte karakter van mediation zorgt ervoor dat het arbeidsconflict in de toekomst niet hoeft te zorgen voor een blijvende slechte verhouding in de relatie tussen de werkgever en werknemer.
Tijdens de gesprekken tussen de partijen onder begeleiding van de mediator, ontstaat er vaak wederzijds begrip waardoor het arbeidsconflict in de toekomst geenszins een obstakel voor de arbeidsverhouding hoeft te betekenen.